AFWIJKINGEN PROGRAMMA'S

Algemene middelen

Een toelichting op de grotere financiële en inhoudelijke wijzigingen ten opzichte van de begroting staan hieronder toegelicht.

Budgettair kader
(incl. verrekening reserves)

Vastgestelde
begroting 2025

Neutrale
wijziging

Niet-neutrale
wijziging

Begroting na
wijziging

Realisatie
per 30-6-25

Baten

Financiering

8.488

30

2.643

11.161

2.564

Onroerend zaakbelasting

43.055

43.055

42.991

Overheadkosten

469

-20

-51

398

64

Overige algemene dekkingsmiddelen

7.237

461

-130

7.568

1.773

Overige belastingen

3.229

3.229

3.149

Uitkeringen gemeentefonds

332.742

2.668

14.147

349.556

335.616

Subtotaal baten begroting 2025

395.220

3.139

16.609

414.968

386.157

Lasten

Financiering

1.786

7

824

2.617

-321

Onroerend zaakbelasting

199

199

174

Overheadkosten

56.721

-923

-1.879

53.920

30.177

Overige algemene dekkingsmiddelen

5.035

-338

669

5.366

4.502

Overige belastingen

2.269

5

-522

1.752

2.219

Post onvoorzien

539

539

Subtotaal lasten begroting 2025

66.548

-1.248

-908

64.392

36.751

Saldo

328.672

4.387

17.516

350.575

349.406

Wij passen de begroting aan met een begrotingswijziging van € 19,7 miljoen op de baten en - € 2,2 miljoen op de lasten van Algemene Middelen. Het gaat hier om zowel budgettair neutrale als niet budgettair neutrale wijzigingen. Hieronder staat een toelichting op de grootste afwijkingen.

Financiering

Niet-neutrale wijzigingen

Baten
Bijstellen dividend Enexis € 223.429 (voordelig voor het exploitatiesaldo)
De Algemene Vergadering van Aandeelhouders heeft in haar vergadering van 17 april 2025 de jaarrekening 2024 van Enexis Holding N.V. vastgesteld. Zij heeft ook besloten om 50% van de winst uit gewone bedrijfsuitoefening na belastingen over 2024 uit te keren als contant dividend. Het gaat om een bedrag van € 254,5 miljoen. Het totale contante dividend is € 127,2 miljoen of € 0,85 per aandeel. Op grond van de beschikbare gegevens wordt het dividend van € 423.430 aan ons betaalbaar gesteld. Het dividend van Enexis valt dit jaar € 223.000 hoger uit dan begroot.

Bijstelling financieringslasten en kapitaallasten 2025 € 3,3 miljoen (voordelig voor het exploitatiesaldo)
In 2024 zijn er over de volle breedte van de begroting (exploitatie, reserves en investeringen) meer inkomsten gerealiseerd en minder uitgaven gedaan. Dit resulteert voor 2025 in de volgende effecten:

  • Meer rente-inkomsten € 1.820.000 (voordelig): minder uitgaven en meer inkomsten in 2024 en minder uitgaven in 2025 leiden tot een hogere gemiddelde stand van de liquide middelen en meer rente-inkomsten in 2025.
  • Meer bespaarde rente € 670.000 (nadelig): door een hogere stand van de reserves en voorzieningen op 1 januari 2025 wordt er meer bespaarde rente toegevoegd aan de Algemene Reserve.
  • Meer rentedekking rente grondexploitaties € 116.000 (voordelig): vanwege een hogere onderhanden werk positie op 1 januari 2025 wordt er meer rente toegerekend aan het onderhanden werk van de grondexploitaties. Dit leidt tot een voordeel voor de begroting.
  • Minder kapitaallasten € 2.031.000 (voordelig): door de bijstelling van de investeringsplanning ontstaat er in 2025 een incidenteel voordeel op de kapitaallasten van € 2,0 miljoen. Dit bestaat uit € 645.000 minder rentelasten en € 1,4 miljoen minder afschrijvingslasten.

Overheadkosten

Niet-neutrale wijzigingen

Lasten
Budgetaanpassing autonome ontwikkelingen € 425.285 (nadelig voor het exploitatieresultaat)
In het P&C product van de Slotnota 2024 is het facilitair budget 2024 incidenteel naar boven bijgesteld. Gelet op de voorbije boekjaren en huidige prognose 2025 is een incidentele correctie beperkt tot één jaar niet toereikend. Een structurele bijstelling van de facilitaire budgetten is nodig om de taken en verantwoordelijkheden binnen de kaders uit te voeren.
De rekeningen die materieel het meest aanleiding geven tot bijstelling liggen hoofdzakelijk in lijn met de eerdere incidentele ruimtevragers. Dit zijn diensten/uitbestedingen, schoonmaak en beveiliging.
Dit voorstel gaat over de bijstelling van de budgettaire omvang op basis van autonome ontwikkelingen voor 2025. Bijsturing binnen de huidige budgetten is daarom niet mogelijk. Daarom is dit voorstel nodig.

Vrijval middelen pensioenen APPA € 232.000 (voordelig voor het exploitatieresultaat)
Het budget voormalig personeel bestaat uit 3 onderdelen: pensioenen APPA, wachtgeld en voorziening WW. We hebben de dekking voor de uitkeringen pensioenen bij de jaarrekening 2024 ineens in de voorziening APPA oud-wethouders opgenomen. Hierdoor worden per kwartaal de kosten achteraf gecorrigeerd ten laste van deze voorziening en niet langer ten laste van het exploitatieresultaat. Hierdoor valt er structureel € 232.000 vrij in de exploitatie.

Loonkostenindexering Personeelskostenbegroting € 306.770 (nadelig voor het exploitatieresultaat)
Deze ruimtevrager heeft een relatie met de toevoeging aan het gemeentefonds op dit thema. De middelen voorzien in de personeelskostenbegroting 2025 zijn ontoereikend voor de dekking van de uitvoering van het CAO akkoord voor 2025. Het voorstel is om voor het tekort dekking in te zetten vanuit de loon-/prijscompensatie gemeentefonds van € 2,4 miljoen.

RVU Regeling
De huidige RVU regeling in de Cao Gemeenten loopt door tot en met 31 december 2025. Dit betekent dat medewerkers die hiervoor in aanmerking komen, zich uiterlijk 31 december 2025 aan kunnen melden voor deelname aan de RVU. Tot op heden hebben nog niet alle medewerkers die in aanmerking komen zich hiervoor aangemeld. Vanaf 1 januari 2026 wordt de RVU-regeling vernieuwd. De regeling is vanaf dan alléén toegankelijk voor medewerkers met een zwaar beroep. In de loop van 2025 wordt duidelijk op welke wijze de aantallen deelnemers zich ontwikkelen en kan de reserve RVU herijkt worden.

Neutrale wijzigingen

Herziening loonkostenverdeling team Juridische zaken € 143.181 (toename van de lasten)
De inhoudelijke taken van desbetreffende functie zijn niet direct gerelateerd aan een specifiek primair proces. Ze vallen veeleer in de ondersteunende en adviserende taken binnen de organisatie. Ze kunnen daarmee worden gerekend tot de overhead. Door de loonkostenverdeling hierop aan te passen, sluit de personeelskostenbegroting beter aan op de realisatie van de inhoudelijke opgave. Hierdoor verschuift het budget van programmalijn Meedoen naar Algemene Middelen.

Professionaliseren procesmatig werken € 166.961 (toename van de lasten)
Dit budgettair neutraal voorstel betreft de administratieve verwerking van de positionering van de specialisten procesverbetering centraal bij team Personeel en Organisatie. De gemeente Venlo verbetert het procesmatig werken om zowel de effectiviteit als efficiëntie te verbeteren. Hoewel er een solide basis is, is er behoefte aan een meer gestructureerde aanpak. Dit kan het beste door ze samen te positioneren. Hierdoor verschuift het budget van programmalijn Meedoen naar Algemene Middelen.

Aanpassen hulpstructuur teams Werk en Inkomen € 276.231 (afname van de lasten)
In de afgelopen jaren zijn de teams meer integraal gaan werken. Dit heeft geleid tot een werkwijze die meer is afgestemd op de stadsdelen waarbij de verschillende soorten hulp beter op elkaar aansluiten. Voor de betreffende teams wordt deze integrale werkwijze ook doorgevoerd in de formatie. Dit betreft een administratieve wijziging, waarbij het budget verschuift van de Algemene Middelen naar de programmalijn Meedoen.

Administratieve aanpassing loonkostenverdeling Coördinatoren € 254.612 (afname van de lasten)
Twee coördinatoren van het team Realisatie en Beheer Openbare Ruimte zijn niet juist toegerekend volgens de definitie overhead volgens de BBV. Deze coördinatoren hebben geen personele verantwoordelijkheden en moeten daarmee worden toegerekend op een taakveld van het primaire proces. Voor 2026 en verder is deze correctie verwerkt met de loonkostenverdeling 2026. Dit leidt tot een budgetverschuiving van Algemene middelen naar programmalijn Omgeving.

Overige algemene dekkingsmiddelen

Niet-neutrale wijzigingen

Baten
Dotatie aan Reserve Regiodeal/Investeringsagenda € 710.000 (nadelig voor het exploitatieresultaat)
Ter dekking van de kosten van de Regio Deal Noord Limburg II wordt een additionele dotatie aan de reserve Regiodeal/Investeringsagenda voorgesteld van € 710.000.

Neutrale wijzigingen

Evaluatie van de hulpstructuur team Realisatie en beheer Openbare Ruimte € 127.306 (afname van de lasten)
Evaluatie van de hulpstructuur team Realisatie en beheer Openbare Ruimte. Dit leidt tot een budgetverschuiving van de Algemene middelen naar de programmalijn Omgeving.

Flexibel budget € 125.000 (toename van de baten en lasten)
In de begroting is een budget van € 750.000 beschikbaar voor het opvangen van incidentele capaciteitsknelpunten. Dit budget wordt gevoed vanuit onder andere zwangerschapsgelden en transitie-vergoedingen. Op basis van de huidige realisatie is de inschatting dat het budget met € 125.000 verhoogd kan worden, voor zowel de baten als de lasten.

Kwaliteitsimpulsbudget € 150.107 (toename van de baten en lasten)
In 2025 is nog € 150.107 beschikbaar vanuit de reserve Kwaliteitsimpuls. We zetten de middelen in voor kwaliteitsverbetering, innovatie en professionalisering van de organisatie. Dit betreft een verrekening met de reserves.

Overige belastingen

Niet-neutrale wijzigingen

Lasten
Verwerking besluitvorming algemeen bestuur BsGW 26 juni 2025 € 521.736 (afname lasten)
Heeft algemeen bestuur van BsGW besloot in de vergadering van 26 juni 2025 om:

  • het voorlopige jaarrekeningresultaat 2024 van BsGW van € 3,7 miljoen uit te keren aan de deelnemers. Het aandeel van Venlo bedraagt € 312.000;
  • het surplus van het weerstandsvermogen 2026 van BsGW van € 1,5 miljoen uit te keren aan de deelnemers. Het aandeel van Venlo bedraagt € 40.000;
  • het te verwachten positieve resultaat 2025 van BsGW van € 1,5 miljoen uit te keren aan de deelnemers. Het aandeel van Venlo bedraagt € 149.000;
  • de renteopbrengsten over de geïnde belastingbedragen over het 1e kwartaal 2025 van € 248.000 uit te keren aan de deelnemers. Het aandeel van Venlo bedraagt € 21.000.

Uitkeringen gemeentefonds
Baten
Door de meicirculaire 2025 stijgen de verwachte inkomsten uit het gemeentefonds met ruim € 16,8 miljoen. Deze € 16,8 miljoen is te verdelen in niet-neutrale en neutrale wijzigingen.

Niet-neutrale wijzigingen

Gemeentefonds / meicirculaire 2025 € 14,1 miljoen (voordelig voor het exploitatiesaldo)
Deze € 14,1 miljoen bestaat uit:

  • € 7,7 miljoen voordelig uit taakmutaties (dit is exclusief de onder "neutrale wijzigingen" genoemde taakmutatie Beschermd Wonen van circa € 2,7 miljoen);
  • € 2,4 miljoen voordelig actualisatie loon- prijscompensatie tranche 2024;
  • nacalculatie BTW-compensatiefonds 2024 € 0,8 miljoen nadelig;
  • WOZ/OZB ontwikkeling gerelateerde mutaties € 0,8 miljoen nadelig;
  • volume-ontwikkelingen € 2,0 miljoen voordelig;
  • resultaat september- en decembercirculaire 2024, jaarschijf 2025, € 3,6 miljoen voordelig.

Neutrale wijzigingen

Integrale Uitkering Beschermd Wonen € 2,7 miljoen (toename van de baten)
In de meicirculaire 2025 is voor de Beschermd Wonen € 2,7 miljoen ontvangen. Beschermd Wonen wordt uitgevoerd door de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR). Deze middelen worden conform overeenkomst doorbetaald aan de MGR ter dekking van de additionele uitgaven. Deze extra uitgaven zijn opgenomen bij programmalijn Zelfredzaamheid. Gemeentebreed is deze wijziging neutraal.

Lasten, baten en saldo

Bedragen x €1.000

64.392

10,3%

414.968

65,0%

Deze pagina is gebouwd op 09/01/2025 14:48:53 met de export van 09/01/2025 14:44:45