Mutaties investeringen programma Leefbaar Venlo | Vervanging - | Budget 2025 | Geraamde uitgaven 2025 |
---|---|---|---|
OB Straelseweg, Gasthuiskampstraat, Craneveldstraat | Uitbreiding | 833 | |
OB Diependijkstraat fase 2 en omgeving | Uitbreiding | 786 | |
OB Maasstraat | Uitbreiding | 758 | 758 |
OB Sint Urbanusweg | Uitbreiding | 1.214 | |
OB Straelseweg, Gasthuiskampstraat, Craneveldstraat (subsidie) | Uitbreiding | 293 | 293 |
OB Diependijkstraat fase 2 en omgeving (subsidie) | Uitbreiding | 61 | 61 |
OB Sint Urbanusweg (subsidie) | Uitbreiding | 135 | 135 |
OB Sint Urbanusweg * | Uitbreiding | 497 | |
OB Pastoor Stassenstraat * | Uitbreiding | -497 | |
Restauratie en herstel historische objecten | Vervanging | 1.700 | 1.700 |
Vervangen woonwagen 2021 | Vervanging | 33 | 33 |
Vervangen woonwagen locatie Kaldenkerkerweg | Vervanging | 17 | 17 |
Pumptrackbaan | Uitbreiding | 60 | 60 |
Impuls groenonderhoud | Vervanging | -200 | -200 |
Verkeersveiligheid Kaldenkerkerweg Tegelen | Vervanging | 200 | 200 |
Afvalinzameling | Uitbreiding | 1.300 | 1.300 |
Renovatie NS bordes | Vervanging | 227 | |
Integrale gebiedsontwikkeling Arcen maasopgaven | Uitbreiding | 500 | |
Civiele objecten 2023 * | Vervanging | -265 | |
Civiele objecten 2024 * | Vervanging | -195 | -95 |
Civiele objecten 2025 * | Vervanging | 460 | 95 |
Totaal mutaties investeringen | 7.418 | 4.858 | |
* Wijzigingen van investeringsbudgetten binnen een programmalijn die niet leiden tot een scopewijziging van een investering of een wijziging van het investeringstotaal van de betreffende programmalijn. De eventuele hogere kapitaallasten worden gedekt binnen de programmalijn en hoeven niet ter autorisatie worden voorgelegd aan uw raad volgens de vastgestelde Nota Investeringsbeleid. |
Ontwikkelend Beheer
We combineren het beheer en onderhoud van de openbare ruimte waar het kan met het realiseren van maatschappelijke opgaven. Bijvoorbeeld verkeersveiligheid, ontwikkelingen en initiatieven vanuit maatschappelijke partners en wensen vanuit de samenleving, Hierdoor kunnen we slim werkzaamheden combineren. Traditioneel beheer verandert stapsgewijs in Integraal beheer en uiteindelijk in ontwikkelend beheer. Zo wordt een schone, hele en (verkeers)veilige openbare ruimte ook toekomstbestendig. Deze nieuwe manier van werken moet leiden tot meer synergie in de uitvoering van beheer en onderhoudsprojecten en snellere implementatie van de hoofdambities. In de programmabegroting 2023-2026 is hiervoor een bestemmingsreserve 'Ontwikkelend Beheer inrichting openbare ruimte' opgenomen. Deze reserve wordt in jaarschijven verdeeld over de diverse projecten.
Voor deze jaarschijf worden er middelen € 3.491.254 toegevoegd aan:
- Straelseweg, Craneveldstraat, Gasthuisstraat € 833.477
- Diependijkstraat Fase 2 € 785.816
- Maasstraat € 658.379 + € 99.865 (*)
- Sint Urbanusweg € 1.213.582
(*) Vanuit het gerealiseerde OB-project Fietspad Tegelseweg resteert een waarde van € 99.865 die aanvullend wordt toegevoegd aan het project Maasstraat Fase 1.
Ontwikkelend Beheer (toevoeging subsidie)
Vanuit de bijdrage subsidie verkeersveiligheid worden onderstaande bedragen toegevoegd:
- Straelseweg, Craneveldstraat, Gasthuisstraat € 293.051
- Diependijkstraat Fase 2 € 61.148
- Sint Urbanusweg € 135.470
OB Sint Urbanusweg en OB Pastoor Stassenstraat
Volgens besluitvorming college op 1 april 2025 is het restant investeringsbudget van de Pastoor Stassenstraat toegevoegd naar het investeringsbudget van de Sint Urbanusweg omdat hier prioriteit aan wordt gegeven.
Restauratie en herstel historische objecten
De staat van onderhoud van een aantal historische objecten in de openbare ruimte is slecht. De actuele bouwkundige toestand van monumentale objecten in gemeentelijk bezit wordt momenteel in kaart gebracht. Daaraan koppelen we een actieplan. Er zijn twee acute gevallen waar maatregelen niet langer kunnen wachten omdat ook de veiligheid in het geding is.
In 2025 wordt restauratie en herstel van de historische begraafplaatsmuur in het Beatrixpark in Venlo-Zuid en het herstel van de rijksbeschermde molenvijver met historisch sluiswerk nabij de Holtmühle in Tegelen opgepakt. Voor beide projecten zijn in 2024 omwille van de veiligheid noodmaatregelen genomen. Cofinanciering van Rijk en provincie wordt momenteel onderzocht. De investeringsbedragen zijn:
- € 850.000 voor restauratie en herstel van de historische begraafplaatsmuur in het Beatrixpark
- € 850.000 voor restauratie en herstel van de rijksbeschermde molenvijver met sluiswerk van de Holtmühle
Beide ensembles zijn gemeentelijk eigendom en dienen door de gemeente te worden onderhouden. Tevens is sprake van een instandhoudingsplicht. In de reguliere onderhoudsbudgetten zijn geen voorzieningen opgenomen voor groot onderhoud of restauratie voor beide monumentale ensembles. Voor de rijksbeschermde onderdelen kunnen we subsidie bij Rijk en/of provincie aanvragen. Voor beide ensembles zijn door gespecialiseerde bouwkundige adviseurs begrotingen opgesteld.
Niets doen betekent verregaand ernstig verval, het voortbestaan van een onveilige situatie met de nodige risico’s en uiteindelijk definitief verlies van erfgoedwaarden.
Vervangen woonwagen 2021
De kosten voor de aanschaf van deze woonwagen zijn hoger dan begroot. Dat komt door een wijziging van leverancier en prijsstijgingen.
Vervangen woonwagen locatie Kaldenkerkerweg
De kosten voor de aanschaf van deze woonwagen zijn hoger dan begroot. Dat komt door een wijziging van leverancier en prijsstijgingen.
Pumptrackbaan
Om de pumptrackbaan op een veilige en verantwoorde wijze in gebruik te kunnen nemen, zijn aanvullende werkzaamheden nodig. Het gaat om de aanleg van parkeerplaatsen, het plaatsen van hekwerk en het realiseren van beplanting. Deze voorzieningen zijn essentieel om de baan niet alleen functioneel, maar ook veilig en esthetisch verantwoord op te leveren. Met de uitvoering van deze werkzaamheden kan de pumptrackbaan volledig en duurzaam in gebruik worden genomen.
Impuls groenonderhoud
Deze middelen worden overgeheveld naar het team dat de uitvoering van het vergroenen van de binnenstad ter hand neemt. De middelen worden toegevoegd aan het project ‘Vergroenen Binnenstad 2025’ (zie programma 5).
Verkeersveiligheid Kaldenkerkerweg Tegelen
Op de Kaldenkerkerweg Tegelen gebeuren ondanks de herinrichting van de weg nog steeds ongevallen waarbij meestal een fietser is betrokken. Om de verkeersveiligheid voor de fietser te verbeteren, zijn aanvullende verkeersmaatregelen noodzakelijk.
Afvalinzameling
Het is een wettelijke vereiste dat GFE (groente, fruit en etensresten) gescheiden wordt ingezameld. Door het de Raad is in oktober 2024 besloten om ook bij hoogbouw GFE gescheiden in te zamelen. Voor dit doel gaan wij speciale containers met omhulsels (cocons) plaatsen. Het betreft circa 300 containers. Op korte termijn zal de aanbesteding van de containers worden voorgelegd aan het College van burgemeester en wethouders ter besluitvorming.
Renovatie NS bordes
Het bordes van het NS station in Venlo moet worden gerenoveerd. We zijn in gesprek met NS stations om tot een oplossing te komen.
Integrale gebiedsontwikkeling Arcen maasopgaven
Voor het project Maasopgaven is in het verleden een investeringsbudget van € 1,0 miljoen beschikbaar gesteld. Dit is opgebouwd uit de Integrale gebiedsontwikkeling Arcen en de Integrale gebiedsontwikkeling Arcen en meekoppelkansen hoogwaterbescherming (beide € 500.000). Hiervan werd € 500.000 gedekt uit de reserve Zelfsluitende waterkering. In 2024 viel deze reserve vrij ten gunste van de exploitatie ter dekking van exploitatielasten. Per abuis is toen het investeringsbudget niet verlaagd. Bij deze BeRap wordt dit alsnog verwerkt.
In 2025 zijn de uitvoeringskosten € 500.000 hoger dan begroot met name door de aanpak van de parkeerproblematiek Arcen. Per saldo wijzigt het investeringsbudget niet.
Civiele objecten
Dit betreft een technische mutatie. Het overhevelen van de investeringsbudgetten Civiele objecten 2023 en 2024 naar 2025 zorgt voor dat de planning budgettaire jaargang in lijn met elkaar geraken.