Niet-neutrale wijzigingen
Lasten
City Branding € 90.000 (nadelig voor het exploitatieresultaat)
Venlo heeft zich ontwikkeld tot een bloeiende economisch krachtige centrumstad binnen de regio Noord-Limburg. Daar past een krachtige, eenduidige positionering bij vanuit één gedragen visie. In 2023 zijn we gestart met het ontwikkelen van een citybranding strategie en een visie/merkstrategie over waar Venlo voor staat en welke positie Venlo wil innemen. Vanaf 2025 zijn we gestart met de uitrol van de merkstrategie en marketingcommunicatie met betrokkenheid van inwoners, partners en bestuur. In 2026 wordt een nieuwe stichting voor Citybranding opgericht die de merkstrategie en marketingcommunicatie verder uitrolt. Het merk Venlo is dan vertaald in een nieuw beeld- en woordmerk. De gemeente en de stad dragen één gedeelde visuele identiteit uit (Branded House strategie). Hiermee versterken we de visuele identiteit van Venlo in zijn geheel en vergroten we de herkenbaarheid. Eén huisstijl draagt bij aan het creëren van een professioneel en consistent beeld. Dit leidt tot een sterke positionering en herkenning van Venlo. De implementatie van het nieuwe beeldmerk wordt gefaseerd ingevoerd. We willen een optimale zichtbaarheid realiseren met minimale inspanning (tijd en geld), rekening houdend met een duurzame implementatie. Een nieuw beeldmerk vraagt om een totale eenmalige investering voor de directe aanpassing van website, drukwerk, aanpassing ICT systemen et cetera. De kosten voor de implementatie in 2026 en 2027 nemen we mee in de begroting 2026 en verder.
De afwijking in 2025 van € 90.000 wordt ingezet voor de voorbereiding op de implementatie nieuwe huisstijl. Bij een positieve besluitvorming wordt het nieuwe beeldmerk eind november 2025 aan Venlo gepresenteerd. Hiervoor zetten we onze website, social media en applicaties alvast om naar de nieuwe huisstijl, zodat inwoners en ondernemers direct in aanraking komen met het nieuwe beeldmerk van onze organisatie.