1. Gezond en actief Venlo

Zelfredzaamheid

Niet-neutrale wijzigingen

Baten
Regionale begroting Geweld in Afhankelijkheid 2025 € 146.463 (voordelig voor het exploitatieresultaat)
Besluitvorming over het uitvoeringsprogramma Samen voor Veilig gebeurt nog. Er moeten nog scenario's met financiële consequenties uitgewerkt worden. De definitieve besluitvorming is gepland voor eind 2025/ begin 2026. In dit voorstel stellen wij voor de middelen beschikbaar te houden met als uitgangspunt het huidige regionaal (concept) Programmaplan Samen voor veilig. De regionale kosten liggen ongeveer € 100.000 hoger dan begroot. Conform besluitvorming wordt het gereserveerde positieve saldo 2023 van € 313.858 dat in de reserve Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming is gestort, als dekking ingezet voor de kosten van 2025. Verder valt voor de gemeente Venlo het aandeel in het jeugddeel van de subsidie Veilig Thuis lager uit. Hierdoor kunnen we deze extra lokale kosten opvangen. Ten slotte ontvangen we als regionaal samenwerkingsverband over 2024 een positieve afrekening van Veilig Thuis van € 482.000. We stellen voor om dit bedrag te storten in de reserve Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming. De daadwerkelijke storting wordt gebaseerd op het werkelijk ontvangen bedrag. Bestemming van dit saldo vindt plaats bij de bestuurlijke besluitvorming eind 2025. Per saldo is hiermee het verwachte voordeel voor gemeente Venlo in 2025 bijna € 150.000.

Prognose WMO € 354.869 (voordelig voor het exploitatieresultaat)
Voor WMO zien we de volgende ontwikkelingen in 2025:

  • Eigen bijdrage € 100.000 voordeel: deze stijgt door meer indicaties Wmo.
  • Hulp bij huishouden € 400.000 nadeel: de stijging van indicaties loopt door, dit komt door een lagere en kortere wachtlijst.
  • Woonvoorzieningen € 200.000 voordeel: op basis van de eerste prognose lijkt er een daling in de kosten te ontstaan. Een voorzichtige prognose, omdat de prijzen van woningaanpassingen flink uit elkaar liggen en daarmee de kosten kunnen veranderen.
  • PGB's € 200.000 voordeel: op basis van de realisatie 2024 is de prognose 2025 € 200.000 lager.
  • Persoonlijke verzorging: € 25.000 voordeel: dit budget kan vervallen, maakt onderdeel uit van segment begeleiding.
  • Verblijf tijdelijk € 20.000 voordeel: er wordt al langere tijd geen gebruik gemaakt van de huidige logeervoorziening.
  • WMO doelgroepenvervoer € 100.000 voordeel: de afrekening 2024 is € 47.000 positief en conform de begrotingswijziging 2025-1 van Omnibuzz zijn de kosten 2025 € 53.000 lager dan begroot.
  • Verwarde personen € 110.000 voordeel: Gemeente Horst aan de Maas factureert veel minder kosten dan begroot. Dit komt met name doordat de co financiering niet meer in geld plaatsvindt maar via ureninzet.

Lasten
Sociaal Medische Indicatie (SMI) € 88.000 (nadelig voor het exploitatieresultaat)
Vanaf de start van de regeling SMI (sociaal-medische indicatie) zien wij een voortdurende stijging. Met een Sociaal Medische Indicatie (hierna: SMI) kunnen gemeenten gezinnen (tijdelijk) ontlasten door een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang te bieden. De doelgroep van SMI bestaat uit gezinnen met kinderen tot en met 12 jaar waarvan de ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag, omdat de ouders niet (allebei) werken en die vanwege een sociale of medische situatie ook niet instaat zijn om voor hun kinderen te zorgen. Kinderopvang kan dan van belang zijn voor een goede ontwikkeling van het kind en/of om de ouder(s) te ontlasten. Het afgelopen jaar maakten meer gezinnen hier gebruik van.

Begrotingswijziging MGR 2025-1 / Meicirculaire 2025 € 753.113 (voordelig voor het exploitatieresultaat)

  • De begrotingswijziging 2025 van de MGR heeft voor gemeente Venlo afgerond in totaal een nadelig effect van € 90.000.
    • We hebben lokaal voor 2025 realistisch begroot en had al rekening gehouden met de hogere inkomsten uit de meicirculaire 2024. Hierdoor is er al rekening gehouden met een hoger voordelig te verdelen saldo. Er was nog geen rekening gehouden met de hogere inkomsten uit de septembercirculaire 2024 (regionaal € 324.000). Dit heeft een voordeel van € 90.000 tot gevolg.
    • Doordat de kosten regionaal stijgen met € 720.000, leidt dit tot een nadeel van € 205.000.
    • In de lokale begroting was rekening gehouden met hogere kosten regionale pool van ervaringsdeskundigen (€ 400.000 regionaal), dit heeft een voordelige bijstelling van ruim € 110.000 tot gevolg.
    • Door de hogere uitvoeringskosten is er een nadeel van € 65.000.
    • Verder is de eigen bijdrage cliënten verlaagd met € 80.000 en de bijdrage gemeente Gennep verhoogd met € 10.000. Dit betekent een nadeel van € 20.000.
  • Hier staat tegenover dat via de meicirculaire regionaal extra middelen zijn voor een bedrag van € 2,7 miljoen. Dit betekent een voordeel van € 735.000.
  • Verder is de verwachting dat de subsidie Wonen plus in 2025 € 125.000 lager uitvalt (voordeel). Er wordt een positieve afrekening 2024 van € 85.000 ontvangen (voordeel).
  • Ten slotte wordt € 100.000 (nadeel) van het surplus ingezet voor extra PKB middelen Sociale Wijkteams.

Neutrale wijzigingen

Toeslagenproblematiek (KOT) € 261.883 (toename van de baten en lasten)
In het kader van de kinderopvangtoeslagaffaire (KOT) stelt het Rijk SPUK-middelen beschikbaar. Voor de dekking van de personele inzet wordt een deel van het materiële budget omgezet naar het personele kosten budget (PKB).

Pilots Jongeren in de knel € 90.520 (toename van de baten en lasten)
Het Leger des Heils regio Zuidoost huurt ook in 2025 10 kamers en een kantoorruimte op de Beerendonck als tijdelijke huisvesting voor de Maatschappelijke opvang Jeugd. De verwachte huurinkomsten zijn € 90.520 exclusief BTW. Het voorstel is om deze inkomsten te besteden aan pilots in het kader van "Jongeren in de knel". In Venlo gaat het om 1 pilot waarbij jongeren tussen 18 en 27 jaar in aanmerking komen voor huisvesting. Beschermd wonen is een te zware voorziening en regulier WMO lijkt een te lichte voorziening te zijn voor deze groep. Daarnaast is het voor deze doelgroep op de huidige woningmarkt nauwelijks mogelijk om geschikte en betaalbare woonruimte te vinden. Er is een verdiepende analyse nodig van de wachtlijst problematiek voor Beschermd Wonen om met passende oplossing(en) te komen. Vooruitlopend op de analyse is afgesproken in de hele regio een aantal pilot-trajecten te starten. In Venlo gaat het om 1 pilot. Hiervoor zijn in de begroting 2025 incidenteel middelen beschikbaar gesteld voor 2025 en 2026.

Prognose Jeugd € 660.000 (toename van de baten en laten)
De prognose Jeugd stellen we bij op basis van lopende ontwikkelingen. Dat is verrekend in dit voorstel. Eén van de beleidsdoelen is het sturen op een daling van een aantal ‘zware’ vormen van jeugdzorg. Vooral door minder cliënten is er in 2025 een voordeel op een aantal voorzieningen. Het gaat om de voorzieningen gesloten jeugdzorg (€ 385.000), jeugdbescherming en jeugdreclassering (€ 600.000), Integrale Crisishulp Jeugd (€ 375.000) en landelijke jeugdzorg (€ 500.000). De subsidieverlening aan jeugdverenigingen valt lager uit dan begroot (€ 50.000) op basis van de ingediende aanvragen. Alhoewel de kosten voor zwaardere vormen van jeugdzorg dalen, is in Venlo in verhouding gezien nog steeds sprake van relatief hoog aandeel zware jeugdzorg.
In een aantal vormen van jeugdzorg loopt de intensiteit (omvang) en looptijd op. Daardoor stijgen de uitgaven in 2025 voor gecontracteerd en niet-gecontracteerd aanbod aan jeugdzorg (€ 1.700.000) en vervoer naar jeugdzorg (€ 100.000). De kosten voor de regievoering op het herstelplan Mutsaersstichting worden regionaal doorbelast naar alle gemeenten. Het aandeel Venlo is € 70.000 in 2025.
Bovenvermelde voor- en nadelen van circa € 1,9 miljoen doen zich voor bij zowel de baten als de lasten. Na de verwerking van de voor- en nadelen stijgen zowel de baten en lasten met € 660.000.

Uitvoering Sociale Wijkteams € 100.000 (afname van de lasten)
Het tekort op het personeelsbudget van de wijkteams wordt opgevangen met middelen uit de budgetten Oekraïne en Beschermd Wonen. Dit betreft een administratieve wijziging, waarbij budget wordt overgeheveld van de programmalijn Zelfredzaamheid naar Meedoen.

Uitvoeringskosten MGR € 2,7 miljoen (toename van de lasten)
Voor verschillende regelingen die door de MGR worden uitgevoerd verwachten wij op basis van landelijke ontwikkelingen een kostenstijging. Het betreft met name de lasten voor de regelingen Integratie Uitkering Beschermd Wonen. Voor de dekking van deze uitgaven zijn via het gemeentefonds (meicirculaire) extra middelen ter beschikking gesteld van € 2,7 miljoen die zijn opgenomen onder de Algemene Middelen. Op basis van contractuele afspraken worden deze middelen aan de MGR doorbetaald.

In de meicirculaire 2025 ontvingen we voor de Integratie Uitkering Beschermd Wonen € 2,6 miljoen, voor de Decentralisatie Uitkering Maatschappelijke Opvang € 16.489 en voor Nationaal Actieplan dakloosheid € 3.131 voor de MGR regio. Deze middelen worden volgens de overeenkomst doorbetaald aan de MGR. De middelen vanuit de meicirculaire worden als dekking ingebracht.

Overheveling formatie KanDoen € 190.797 (afname van de lasten)
Met dit voorstel hevelen we de bijbehorende formatie over van SWT naar team Werk. Dit is conform het voorstel inzake de overheveling van taken, aansturing en verantwoording van KanDoen van Sociaal Wijkteams (SWT) naar team Werk. Hierdoor verschuift het budget van programmalijn Zelfredzaamheid naar programmalijn Meedoen.

Deze pagina is gebouwd op 09/01/2025 14:48:53 met de export van 09/01/2025 14:44:45