1. Gezond en actief Venlo

Meedoen

Niet-neutrale wijzigingen

Baten
Beëindiging regionale samenwerking Sociale Recherche € 99.537 (nadelig voor het exploitatieresultaat)
Sinds 2009 worden de kosten voor drie fte voor de regionale samenwerking Sociale Recherche doorbelast aan de deelnemende gemeenten. Dit gebeurt op basis van regionale tarieven, inclusief een opslag voor overhead. De inkomsten zijn volledig begroot binnen het materiële budget onder ‘Uitvoeringskosten Participatiewet’. Door het beëindigen van deze samenwerking worden de loonkosten met drie fte verlaagd. Daarnaast realiseren we de overige inkomsten niet meer aangezien de dekking voor de overheadopslag ook vervalt.

Lasten
Doeluitkering alleenverdienersproblematiek € 244.000 (nadelig voor het exploitatieresultaat)
Wij verwachten een kostenstijging waartegenover een hogere uitkering staat van het gemeentefonds onder de algemene middelen.  Op 1 januari 2025 ging fase II in van de alleenverdienersproblematiek met de Wet tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek (Wtrap). Deze wet biedt voor de jaren 2025, 2026 en 2027 een oplossing voor huishoudens die de gevolgen ondervinden van de alleenverdienersproblematiek. Hiermee krijgen gemeenten een wettelijke grondslag om aan huishoudens in de alleenverdienersproblematiek op aanvraag een vaste tegemoetkoming toe te kennen.

Inkomensondersteuning en BUIG € 1,8 miljoen (nadelig voor het exploitatieresultaat)
Het Rijk stelt de prognoses en inzichten ten aanzie van de kosten en baten van de inkomensondersteuning meermaals gedurende het jaar bij. Wij volgen deze prognoses bij het opstellen van de begroting, bestuursrapportage en slotnota. Als gevolg van het hoger verwacht aantal uitkeringsgerechtigden schatten wij de totale lasten € 4,0 miljoen hoger en de totale baten € 2,2 miljoen hoger. Per saldo een nadeel van € 1,8 miljoen.

KanDoen € 100.000 (nadelig voor het exploitatieresultaat)
KanDoen stond geruime tijd stil. Dit kwam door onduidelijkheid over de aansturing. De verschillende partners (gemeente en externe partijen) die samen KanDoen draaien slaagden er nog wel in het uiterst minimale te leveren, maar ervaren geen tijd en ruimte om aan hun kerntaken uit de aanbesteding toe te komen. Het was nodig om te interveniëren. Voor de overzienbare termijn is er tijdelijke uitbreiding in de vorm van extra werkbegeleiding. Voor de rest van 2025 en 2026 gaat KanDoen verder met doorontwikkeling op de koers die vanaf de aanbesteding is uitgezet. De bezetting en invulling blijft daarbij op basis van het uitgangspunt ‘sober en doelmatig’ volop in beeld. Overigens zijn er met de mei-circulaire nieuwe structurele middelen voor deze doelgroep beschikbaar (Participatie IU) gesteld. Hier doen we deels ook een beroep op vanuit de analyse dat niet alle kostenoverschrijding incidenteel is.

Impulsbudget arbeidsmarktregio's € 1,0 miljoen (nadelig voor het exploitatieresultaat)
Wij verwachten een kostenstijging waartegenover een hogere uitkering staat van het gemeentefonds onder de algemene middelen. We zetten het impulsbudget in om het versterkingsplan voor de arbeidsmarktregio Noord-Limburg uit te voeren. De middelen zijn bedoeld voor het versterken van de samenwerking tussen publieke en private partners, het verbeteren van de arbeidsmarktinfrastructuur en het realiseren van integrale dienstverlening voor werkzoekenden en werkgevers. Dit sluit aan bij de landelijke ontwikkeling van de Werkcentra en de bijbehorende dienstencatalogus. Dit betreft een verrekening met de reserves.

Versterking arbeidsmarktregio's € 248.468 (nadelig voor het exploitatieresultaat)
Wij verwachten een kostenstijging waartegenover een hogere uitkering staat van het gemeentefonds onder de algemene middelen. Deze structurele middelen zetten we in voor de personele capaciteit binnen de arbeidsmarktregio en voor de doorontwikkeling en uitbreiding van de regionale dienstverlening. Dit gebeurt onder andere in de vorm van projecten. Daarnaast financieren we hiermee de regionale coördinatie en programmasturing en versterken we de basisdienstverlening en samenwerking tussen de betrokken gemeenten. Dit betreft een verrekening met de reserves.

Begeleiding jongeren naar werk € 276.748 (nadelig voor het exploitatieresultaat)
Wij verwachten een kostenstijging waartegenover een hogere uitkering staat van het gemeentefonds onder de algemene middelen. De beoogde inwerkingtreding van het wetsvoorstel van school naar duurzaam werk is verschoven van 1 augustus 2025 naar 1 januari 2026. Voor de overbrugging van de inwerkingtreding zetten we in 2025 de tijdelijke Aanpak Jeugdwerkloosheid voort. Met de Aanpak Jeugdwerkloosheid zetten gemeenten, scholen en hun partners zich in om kwetsbare jongeren te ondersteunen naar vervolgonderwijs of werk. Het gaat om jongeren met een structurele achterstand op de arbeidsmarkt. De decentralisatie-uitkering wordt verstrekt aan de centrumgemeenten van de 35 arbeidsmarktregio’s.

IBO problematische schulden € 131.000 (nadelig voor het exploitatieresultaat)
Wij verwachten een kostenstijging waartegenover een hogere uitkering staat van het gemeentefonds onder de algemene middelen. In de meicirculaire 2025 zijn middelen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de wettelijke taak rondom vroegsignalering van schulden (WGS).
Deze middelen zijn bedoeld om:

  • De arbeidsintensieve opvolging van vroegsignalen (zoals bellen, mailen, huisbezoeken) op te vangen;
  • Capaciteit te organiseren voor het verwerken van de verwachte toename aan signalen, doordat het Rijk verschillende signalen met elkaar gaat koppelen.
  • We werken, volgens het beleidskader Geldzorgen 2023–2031, toe naar één vast contactpersoon voor inwoners met schulden. Hierdoor ontstaat vroegtijdige, laagdrempelige ondersteuning en worden probleemschulden beter voorkomen.
  • Hiervoor laten we klantadviseurs ook de vroegsignalering uitvoeren. Zij zijn dan vanaf het eerste contact betrokken bij de inwoner. Dit zorgt voor meer effectiviteit en hogere acceptatie van hulp.
  • Tenslotte is vroegsignalering een belangrijk instrument om mensen met betalingsachterstanden eerder in beeld te krijgen en hulp te bieden. Daarbij past een uitbreiding van het aantal mogelijke signalen. Om vroegsignalering beter in te bedden in de gemeentelijke uitvoering is structurele financiering van deze wettelijke gemeentelijke taak nodig.

Impulsbudget sociale infrastructuur € 310.713 (nadelig voor het exploitatieresultaat)
Wij verwachten een kostenstijging waartegenover een hogere uitkering staat van het gemeentefonds onder de algemene middelen. Sociaal ontwikkelbedrijven richten zich op het aan het werk helpen en houden van mensen met een arbeidsbeperking die niet direct bij reguliere werkgevers aan het werk kunnen. Ook begeleiden zij steeds meer mensen uit deze groep naar reguliere banen. Dat brengt financiële druk met zich mee en vraagt van de sociaal ontwikkelbedrijven dat zij hun bedrijfsvoering hierop aanpassen en toekomstbestendig maken. Om gemeenten en sociaal ontwikkelbedrijven te ondersteunen bij die noodzakelijke ontwikkeling, stelt het Rijk de komende tien jaar een impulsbudget beschikbaar.

Participatie (WSW) € 1,1 miljoen (nadelig voor het exploitatieresultaat)
Wij verwachten een kostenstijging waartegenover een hogere uitkering staat van het gemeentefonds onder de algemene middelen. In de IU Participatie verrekent het Rijk bedragen voor het cluster Participatie (Participatiewet en Wsw, KanDoen et cetera). Deze posten liggen in de lijn der verwachting en zijn in het kader van de lopende beleidslijnen nodig om de taken goed te kunnen uitvoeren. Dat geldt ook voor de rijksbijdrage sociale infrastructuur. Met deze middelen kunnen we de doelen en taken op het gebied van (nieuw) beschut werken blijven bekostigen.

Flankerend beleid Midden-gebied € 500.000 (nadelig voor het exploitatieresultaat)
Wij verwachten meer uitgaven voor flankerend beleid inzake vitaliserende gebiedsontwikkeling van het Midden-gebied. Het betreft uitgaven voor voorzieningen voor het bevorderen van meedoen, vergroten van sociale cohesie en stimuleren van duurzaamheids- en milieueducatie.

Neutrale wijzigingen

Arbeidsmarktbeleid Regio € 125.436 (toename van de baten en lasten)
We investeren in de versterking van de samenwerking tussen gemeenten, UWV, onderwijs, werkgevers en werknemers partijen en SBB binnen de arbeidsmarktregio Noord-Limburg. Dit doen we door gezamenlijke werktafels en bestuurlijke afstemming te organiseren en de regionale uitvoeringsstructuur verder vorm te geven. We zetten in op een betere aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt en ontwikkelen een gezamenlijk loket voor de inwoners en werkgevers. Ook stimuleren we projecten gericht op kwetsbare groepen, zoals statushouders, jongeren en arbeidsmigranten. Tot slot verbeteren we de regionale informatievoorziening om trends en knelpunten in de arbeidsmarkt inzichtelijk te maken.

Innovatiefonds preventie € 120.000 (afname van de baten en lasten)
We herschikken de middelen voor het innovatiefonds naar de juiste projecten. We verschuiven de middelen voor het vrijwilligersbeleid naar 2026 vanwege capaciteitsbeperkingen. In 2026 is de benodigde capaciteit op orde. Dit betreft een verrekening met de reserves.

Opvang Ontheemden en vluchtelingen € 3,0 miljoen (afname van de baten en lasten)
Sinds maart 2022 vangen gemeenten Oekraïense ontheemden op. Momenteel doen we dat op 3 locaties (Beerendonck, Californië en Daelweg). Daar worden ongeveer 500 mensen opgevangen. Daarnaast vangt Venlo iets meer dan 50 asielzoekers op aan de Emmastraat. De kosten voor de Oekraïne-opvang worden gedekt uit de Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne (BooO). Het COA vergoedt grotendeels de kosten voor de asielopvang. De bijdrage vanuit de BooO valt lager uit vanwege een lagere vergoeding per opvangplek en minder opvangplekken dan begroot. De totale baten vallen hierdoor € 4,0 miljoen lager uit. Daarnaast is een geplande locatie niet gerealiseerd en vallen de exploitatielasten lager uit. De totale kosten vallen hierdoor € 3,0 miljoen lager uit. Het nadeel voor 2025 van € 916.198 wordt onttrokken aan de reserve.

Afwikkeling DVO Horst: Bij de begroting 2024 hielden we rekening met een continue bezetting in Broekhuizenvorst. Elke vertrekkende statushouder zou direct worden vervangen. Hiervan maakten wij uiteindelijk geen gebruik. Omdat de oorspronkelijke bewoners bovendien slechts twaalf maanden konden blijven, liep de bezetting geleidelijk terug tot nul. Daardoor vervallen alle kosten vanaf halverwege 2025.

WSW € 1,1 miljoen (afname van de baten en lasten)
Op basis van nadere analyse en inzicht (waaronder ook verloop van Wsw-dienstverbanden), verwachten we dat de lasten voor de Wsw in 2025 een miljoen minder bedragen dan verwacht. Dit inzicht trekken we door naar begroting 2026-2029. Dit betreft een verrekening met de reserves.

Schade uitkering Witte Kerk € 135.000 (toename van de baten en lasten)
De verzekering heeft de waterschade aan de Witte Kerk uitgekeerd. Vervolgens worden de gemaakte kosten voor de waterschade verdeeld.

Herziening loonkostenverdeling team Juridische zaken € 143.181 (afname van de lasten)
De inhoudelijke taken van de functie zijn niet direct gerelateerd aan een specifiek primair proces. Het zijn meestal ondersteunende en adviserende taken binnen de organisatie. Daarmee kunnen ze gerekend worden tot de overhead. We passen de loonkostenverdeling hierop aan. Zo sluit de personeelskostenbegroting beter aan op de realisatie van de inhoudelijke opgave. Hierdoor verschuift het  budget van programmalijn Meedoen naar Algemene Middelen.

Professionaliseren procesmatig werken € 166.961 (afname van de lasten)
We willen procesmatig werken verder professionaliseren. Hiermee willen we de effectiviteit en efficiëntie verbeteren. Er is al een solide basis, toch is er behoefte aan een meer gestructureerde aanpak. Duidelijkheid over de taken, verantwoordelijkheden en aansturing van procesbegeleiders en -ontwerpers kan beter. Hierdoor is er inconsistentie in werkwijzen en beperkte voortgang op strategisch niveau. De gewenste situatie is een cultuur van continu verbeteren, waarbij alle medewerkers actief betrokken worden. De specialisten procesverbetering spelen een leidende rol in het stimuleren van veranderingen en het implementeren van verbeteringen. Dit kan het beste door ze samen te positioneren in het team Personeel en Organisatie met aansturing door een coördinator. Hierdoor verschuift het budget van programmalijn Meedoen naar Algemene Middelen.

Aanpassen hulpstructuur teams Werk en Inkomen € 276.231 (toename van de lasten)
In de afgelopen jaren zijn de teams meer integraal gaan werken. Dit heeft geleid tot een werkwijze die meer is afgestemd op de stadsdelen waarbij de verschillende soorten hulp beter op elkaar aansluiten. Voor de betreffende teams wordt deze integrale werkwijze ook doorgevoerd in de formatie. Dit betreft een administratieve wijziging, waarbij het budget verschuift van de Algemene Middelen naar de programmalijn Meedoen.

Uitvoering Sociale Wijkteams € 100.000 (toename van de lasten)
Het tekort op het personeelsbudget van de wijkteams wordt opgevangen met middelen uit de budgetten Oekraïne en Beschermd Wonen. Dit betreft een administratieve wijziging, waarbij budget wordt overgeheveld van de programmalijn Zelfredzaamheid naar Meedoen.

Overheveling formatie KanDoen € 190.797 (toename van de lasten)
Het gaat om een administratieve wijziging waarbij werkzaamheden van KanDoen onder de juiste programmalijn worden gepositioneerd. Hierdoor verschuift het budget van programmalijn Zelfredzaamheid naar programmalijn Meedoen. De aard en inhoud van de werkzaamheden blijven ongewijzigd.

Deze pagina is gebouwd op 09/01/2025 14:48:53 met de export van 09/01/2025 14:44:45