Zelfstandig opgroeien, zo nodig met ondersteuning Wij vinden het belangrijk dat kinderen thuis kunnen opgroeien. Als dat niet lukt, zoeken we naar gezinsvervangende oplossingen zoals pleegzorg of kleinschalig wonen. Om kinderen in hun eigen omgeving te houden, is vroegtijdige signalering en ondersteuning essentieel. We investeren in een brede pedagogische basis en het voorliggend veld om problematiek vroeg op te vangen. Ondanks dat we door deze investeringen minder instroom voor maatwerkvoorzieningen zagen, neemt de instroom door GGZ-gerelateerde problematiek toe. Dit leidt tot zwaardere en langdurigere zorg en daarmee hogere kosten. Twee landelijke programma's, de Hervormingsagenda Jeugd en het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming, hebben grote invloed op ons jeugdbeleid. Belangrijke thema's zijn regionale samenwerking en een robuuste, integrale toegang voor hulpvragen. Er ligt ook een landelijke opdracht om residentiële jeugdzorg om te vormen naar ambulante of kleinschalige voorzieningen. De afbouw van gesloten jeugdzorg is complex, en we ontwikkelen hiervoor samen met zes jeugdzorgregio's alternatieve zorgplekken. Vanaf 2026 worden nieuwe contracten voor een aantal segmenten afgesloten na een regionale aanbesteding. We werken verder aan een integrale aanpak om jongeren die na hun 18e tussen wal en schip vallen, beter te ondersteunen in de overgang van Jeugdwet naar volwassenenzorg. Daarnaast versterken we in 2025 de samenwerking tussen onderwijs en zorg. Door de inzet van schoolcontactpersonen en samenwerking met het sociaal wijkteam en de GGD, willen we kinderen met extra ondersteuningsbehoeften beter helpen. We streven naar collectieve financiering van zorg op scholen voor kinderen met complexe zorgvragen, zodat zorg en onderwijs goed gecombineerd kunnen worden. Ook willen we maatwerkonderwijs bieden aan kinderen die tijdelijk op een zorglocatie verblijven. | Ten opzichte van de begroting 2025 is een lichte daling te zien van het aantal jeugdigen in jeugdhulp, met name binnen de ambulante jeugdhulp. Er wordt gemonitord of deze trend zich voortzet in de maanden erna. Tegelijkertijd zet de trend van verzwaring in de jeugdhulp zich voort. Dit uit zich in intensiteit (omvang van de ingezette hulp) en looptijd (vanwege verlengingen van indicaties). Als gevolg hiervan is er een kostentoename ten opzichte van de lopende begroting. Dat geldt ook voor vervoer naar zorgaanbieders vanuit de Jeugdwet. Zoals gemeld in de begroting zijn in de nieuwe inkoop voor segment 2 Wonen, segment 3 Dagbesteding en dagbehandeling en segment 4 Ambulant afspraken gemaakt over beschikbaarheid en betaalbaarheid van jeugdzorg, net als monitoring hiervan. Aandachtspunten hierbij zijn in 2025 de implementatie hiervan, gericht op gereedheid per start nieuwe contract op 1 januari 2026, en een soepele overgang voor jeugdigen, gezinnen en betrokken professionals. Een nieuwe ontwikkeling is een (bestuurlijk) regionaal convenant voor niet-vrijblijvende regionale samenwerking op het gebied van Jeugd, dat dient eind 2025 gereed te zijn. De gevolgen van een aantal (nieuwe) contracteringen worden later in 2025 duidelijk. Dit geldt voor segment 1 Opname vervangende behandeling en behandeling met verblijf, de Integrale Crisishulp Jeugd en JeugdzorgPlus (gesloten jeugdzorg). We zien dat de prognose van de uitgaven 2025 ten opzichte van de begroting lager ligt, net als de landelijke jeugdzorg en jeugdbescherming, vanwege (licht) dalende cliëntenaantallen. Alhoewel de kosten voor zwaardere vormen van jeugdzorg dalen, is in Venlo in verhouding gezien nog steeds sprake van relatief hoog aandeel zware jeugdzorg. |
---|
Doorontwikkeling aanpak Geweld in Afhankelijkheidsrelaties 2025 In 2025 voeren we de uitwerking van de contourennotitie en het uitvoeringsplan Samen voor Veilig voor Noord- en Midden-Limburg uit. In de aanpak van het programma Samen voor Veilig leggen we vanaf het eerste begin een stevige verbinding tussen beleid, uitvoering en management. De uitwerking gebeurt in werkplannen. De focus ligt op drie thema's: sterke lokale teams met onder andere de rol van casusregisseur of bijblijver, een visie gefaseerd samenwerken aan veiligheid en een verdere uitrol van de methodiek MDA++ (Multidisciplinaire aanpak). Ook werken we aan een regionaal kennis- en leernetwerk op het gebied van gezinnen waarin onveiligheid speelt. | In het bestuurlijk overleg Geweld in Afhankelijkheidsrelaties met de 14 gemeenten Noord- en Midden-Limburg is besloten dat, alvorens tot besluitvorming over de visie en uitvoeringsprogramma Samen voor Veilig te komen, er nog een aanvullende ambtelijke opdracht uitgewerkt dient te worden. Over de inhoud van de visie en uitvoeringsprogramma bestaat bestuurlijk draagvlak, echter in de vorm van een aantal scenario’s dient te worden verkend waar nog keuzemogelijkheden liggen en eventuele besparingen gegenereerd kunnen worden. Na de zomer worden in een te plannen bestuurlijk overleg opnieuw de koers en het bijbehorende proces besproken. |
---|
Integraal werken In 2025 zetten we de vervolgstappen gericht op het integraal werken en sturen in het sociaal domein. De Doorbraakmethode die we sinds medio 2023 met een team inzetten voor casussen, is een manier van werken die bijdraagt aan dit proces. Bij de vervolgstappen naar integraal werken maken we gebruik van het "Richtinggevend kader toegang lokale teams en integrale dienstverlening" van de VNG. De methodiek en onderliggende uitgangspunten van de Doorbraakmethode zetten we breed uit in de operationele teams van het sociaal domein. Ook haken we externe ketenpartners aan op de werkwijze van de Doorbraakmethode. We focussen op de lerende organisatie. Zowel in de uitvoering als in beleid. We onderzoeken wat nodig is om op termijn te komen tot een integraal budget in het sociaal domein voor ondersteuningsvragen van onze inwoners. Een evaluatie van de wijkteams Wmo en Jeugd geeft ons input om in 2025 en verder te komen tot stevige wijkteams en een integrale toegang, ook volgens de normen van de Hervormingsagenda. De invoering van de (concept) Wet Aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams) is opnieuw uitgesteld en controversieel gesteld. Deze wet is bedoeld om een juridische grondslag te leveren voor domeinoverstijgende gegevensdeling en verwerking bij mensen met meervoudige problematiek. | Het integraal werken wordt in 2025 opgepakt aan de hand van het addendum op het beleidskader Fier op Venlo. Er wordt een verdiepingsslag gemaakt op de thema's sociale basis, integrale toegang en re-integratie. Dit addendum wordt in het 3e kwartaal 2025 met de gemeenteraad besproken. Er worden uitvoeringsplannen Sociaal Domein opgesteld die eind 2025 gereed zijn. De Doorbraakmethode, die sinds 2023 wordt ingezet voor casussen, is een manier van werken die bijdraagt aan het integraal werken. |
---|
Internationale werknemers Eén van de sporen uit de 9-sporen aanpak internationale werknemers is gericht op preventie en de zorg voor uitvallers ofwel dakloze internationale werknemers. Gemeente Venlo is aangesloten bij de landelijke pilot ‘Kwetsbare dakloze EU-burgers’. Hiervoor zijn Rijksmiddelen beschikbaar gesteld. Met interventies als een straathoekwerker, kortdurende opvang en preventieve maatregelen zoals informatievoorziening (MYinfoNL app en Pools en Roemeens sprekende infopunten), borgen van goede huisvesting aan de voorkant, is het doel om dakloosheid, fysiek/mentaal afglijden en kwetsbare situaties te voorkomen. De verwachting is echter dat met de verwachte toestroom van het aantal internationale werknemers de komende jaren, ook het aantal uitvallers zal toenemen. Landelijk vinden er verschillende repressieve en preventieve interventies plaats die de kwetsbare positie van deze mensen moet verbeteren. In 2025 blijven we de voortgang van deze interventies monitoren. En we brengen de lange- en korte termijn gevolgen verder in kaart. We sluiten op lokale schaal aan bij initiatieven op het gebied van zorg en preventie van dakloosheid. Daarnaast versterken we de banden met de regio (inclusief de EUREGIO) verder en zetten we gezamenlijk in op de rechten en behoeften van uitvallers. Extra aandacht blijft nodig voor informatievoorziening, opvang en zorg. Op basis van een motie worden instrumenten op het gebied van werving/komst, werken, wonen, terugkeer en/of uitval (mede in samenwerking met bedrijfsleven) verkend. Hierbij is aandacht voor de borging van de bestaande en toekomstige inzet noodzakelijk. | De pilot kortdurende opvang dakloze niet-rechthebbende internationale werknemers Venlo die liep van 16-12-2024 t/m 16-6-2025 is verlengd tot en met 31-12-2025. De kosten voor de verlenging van de pilot kortdurende opvang dakloze niet-rechthebbende internationale werknemers Venlo wordt verwerkt in de Slotnota 2025. |
---|
Kwetsbare inwoners Voor kwetsbare inwoners stellen we jaarlijks een regionale uitvoeringsagenda op, gebaseerd op de regiovisie Meedoen en Wonen 2022-2026. We richten ons op preventie, vroegtijdige signalering, normalisatie en toegankelijke voorzieningen, zodat deze doelgroep kan blijven meedoen. Door vroegtijdig problemen te herkennen, voorkomen we escalaties en maatschappelijke uitval. In lijn met het programma Fier op Venlo richten we ons op het integreren van kwetsbare inwoners in de wijk, zowel op het gebied van wonen als zorg. Knelpunten in de uitstroom en doorstroom worden besproken met partners, en we zetten in op toekomstbestendige woonzorgconcepten zoals Kamers met Kansen, Skaeve Huse en Wonen Plus. De doordecentralisatie van beschermd wonen is opnieuw uitgesteld tot 1 januari 2025. We werken regionaal al volgens afspraken die aansluiten bij dit proces, en streven ernaar om deze in 2025 te implementeren in onze werkprocessen. We verlengen de regionale raamcontracten voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang, en werken aan het Nationaal Actieplan Dakloosheid, met als doel in 2030 geen mensen meer onvrijwillig op straat te hebben. Ook leggen we verbindingen met het beleidskader Geldzorgen en de 9-sporenaanpak voor internationale werknemers. In 2025 evalueren we de regionale pool van ervaringsdeskundigen en beslissen we over voortzetting en uitbreiding. We werken aan een nieuwe locatie voor maatschappelijke opvang, waarbij we aandacht besteden aan dienstverlening, veiligheid en overlast. Het incidententeam, als schakel tussen sociaal domein, GGZ en zorg, biedt persoonlijke aandacht en hulp bij crises die politie of GGZ niet kunnen oplossen. Tot slot zet het Zorg en Veiligheidshuis in op de aanpak van dakloze (ex-) internationale werknemers, samen met straathoekwerkers en sleutelfunctionarissen. | In relatie met de doordecentralisatie beschermd wonen was ook beoogd om het woonplaatsbeginsel in te voeren. Dit wetsvoorstel is nog altijd niet in behandeling genomen, geconcludeerd wordt dat de implementatie daarvan per januari 2026 niet haalbaar is. Ook het objectief verdeelmodel, dat samenhangt met het woonplaatsbeginsel, wordt nog niet ingevoerd. Op 19 november 2024 heeft het college de omgevingsvergunning voor de omgevingsplanactiviteit voor de realisatie van een Maatschappelijke Opvang op de Bakkersstraat afgegeven. Hiertegen is bezwaar en beroep ingediend. Tussentijds is de opdracht voor de realisatie en bouw van de opvanglocatie gegund. De verwachting is dat de omgevingsvergunning voor de bouwactiviteit na de zomervakantie wordt verleend. Hierna wordt de locatie bouw gereed gemaakt en starten de werkzaamheden voor de fundering. De planning is erop gericht om in het eerste kwartaal van 2026 een gebruiksklare locatie op te kunnen leveren. |
---|
Wmo voorzieningen Het Rijk wil per 1 januari 2026 een inkomensafhankelijke eigen bijdrage systematiek invoeren voor Wmo-maatwerkvoorzieningen, zonder beschermd wonen of opvang. Hierdoor is de verwachting dat de druk op het gebruik van voorzieningen voor inwoners afneemt. Doel is ook dat de financiële houdbaarheid van voorzieningen op macroniveau en lokaal niveau wordt versterkt, en dat de aanzuigende werking van het huidige abonnementstarief grotendeels ongedaan wordt gemaakt. Met de nieuwe eigen bijdrage systematiek wordt rekening gehouden met de financiële draagkracht van inwoners. Wij treffen in 2025 de benodigde voorbereidingen voor het invoeren van de eigen-bijdrage-systematiek. Het Rijk is samen met gemeenten van plan om de beheersbaarheid van de uitgaven in relatie tot de wettelijke zorgtaken van de Wmo te borgen. Zo is het doel het open-einde deel van de regeling te beëindigen. Ook zijn er afspraken gemaakt om in de toekomst (een nader te bepalen deel van) de Wmo via een andere manier te financieren dan via de algemene uitkering van het gemeentefonds. In 2025 volgen wij deze ontwikkelingen en mogelijke effecten. Op basis van de resultaten van de evaluatie van de regionale contracten van de Wmo voorzieningen begeleiding en hulp bij de huishouding is besloten om deze contracten per 1 januari 2026 te verlengen tot 1 januari 2029. | De invoering van een inkomensafhankelijke eigen bijdrage in de Wmo is opnieuw vertraagd. Er ligt een wetsvoorstel voor, dat uitgaat van invoering per 1 januari 2027. |
---|