Bijlagen

Bijlage VII Beleidsinhoudelijke wijzigingen

Begroting 2025
wat gaan we daarvoor doen?

Afwijking
zowel inhoudelijk als in tijd en/of middelen plus verklaring en eventuele (voorgestelde) bijsturingsmaatregelen

Public Affairs
Op basis van de Venlose lobbyagenda en voorzien van de nodige kennis en vaardigheden, die voortkomt uit training, bewustwording en de inzet van politieke monitoring, gaan we bestuurlijk en ambtelijk verder aan de slag met de professionalisering van de lobby. We hebben daarvoor actuele lobbyfiches gemaakt.  Hiermee gaan we lobby acties uitvoeren, telkens aangepast aan nieuwe ontwikkelingen extern en intern. In 2025 investeren we ook verder in verdieping van de kennis over Public Affairs en de werking van de nieuw gecreëerde coördinatiestructuren door trainingen, workshops en werkbezoeken. De professionalisering van de Venlose Public Affairs zin we in samenhang met de uitrol van de citybranding strategie, de professionalisering van representatie en de Limburgse lobbyagenda.
Op het vlak van Derde Geldstromen bestendigen we de professionaliseringslag die in 2023 is ingezet.
We gaat met behulp van gerichte trainingen het subsidieverwervingsvermogen van de organisatie vergroten. Daarnaast verbeteren we onze informatiepositie door te voorzien in een bredere toegang van informatieproducten en actieve communicatie over subsidiekansen binnen nieuwe coördinatiestructuren.

Geen afwijkingen.

Citybranding Venlo
Vanaf 2025 starten we met de uitrol van de merkstrategie en marketingcommunicatie met betrokkenheid van diverse partners. Voor het doorvoeren van een brand en de positionering ervan is – volgens ervaringen andere gemeenten - 8-10 jaar benodigd. In de borging van citybranding heeft de gemeente de regierol en het merkeigenaarschap. In 2025 werken we de benodigde organisatie-inzet verder uit en consolideren we deze. Een kwartiermaker geeft in 2025 de gemeentelijke regierol en het merkeigenaarschap vorm. Dat doet hij ook voor de harmonisatie van bestaande inspanningen op toerisme, public affairs en communicatie. Daarnaast gaan we vanaf 2025 en de volgende jaren aan de slag met een meerjarig uitvoeringsprogramma:

  • Een sterk inhoudelijk programma gericht op de inwoners: de gemeenschap Venlo ontmoet Venlo in al haar facetten.
  • Merk- en marketingactiviteiten, zoals beeld, productontwikkeling en zichtbaarheid in de stad.
  • Een actief “on brand” evenementen/projecten programma dat het merk versterkt.
  • Een citymarketing programma voor bedrijven, wonen en brede vrijetijdsmarkt.

Geen afwijkingen.

Niet in de begroting 2025 geplande majeure prestaties/ontwikkelingen

Beschrijving ontwikkeling, inclusief consequenties programmaplan 2025 en middelen

Venlo heeft zich de ontwikkeld tot een bloeiende economisch krachtige centrumstad binnen de regio Noord-Limburg. Daar past een krachtige, eenduidige positionering bij, vanuit één gedragen visie. In 2023 is gestart met het ontwikkelen van een citybranding strategie en een visie/merkstrategie over waar Venlo voor staat en welke positie Venlo wil innemen. Het merk Venlo is vertaald in een nieuw beeld- en woordmerk. Zowel de gemeente als de stad dragen één gedeelde visuele identiteit uit (Branded House strategie). Hiermee versterken we de visuele identiteit van Venlo in zijn geheel en vergroten we de herkenbaarheid. Één huisstijl draagt bij aan het creëren van een professioneel en consistent beeld, wat leidt tot een sterke positionering en herkenning van Venlo. De implementatie van het nieuwe beeldmerk wordt gefaseerd ingevoerd. Hierbij is het uitgangspunt een optimale zichtbaarheid te realiseren met minimale inspanning (tijd/geld), rekening houdend met een duurzame implementatie. Een nieuw beeldmerk vergt een totale eenmalige investering voor de directe aanpassing van website, drukwerk, aanpassing ICT systemen etc.

De eenmalige kosten voor de implementatie in 2026 en 2027 nemen we mee in de begroting 2026 en verder.

De afwijking wordt ingezet voor de voorbereiding op de implementatie nieuwe huisstijl. Het nieuwe beeldmerk wordt eind november 2025 aan Venlo gepresenteerd. Hiervoor wordt onze website , social media en applicaties alvast omgezet naar de nieuwe huisstijl zodat inwoners en ondernemers direct in aanraking komen met het nieuwe beeldmerk van onze organisatie.

Deze pagina is gebouwd op 09/01/2025 14:48:53 met de export van 09/01/2025 14:44:45