Bijlagen

Bijlage VII Beleidsinhoudelijke wijzigingen

Begroting 2025
wat gaan we daarvoor doen?

Afwijking
zowel inhoudelijk als in tijd en/of middelen plus verklaring en eventuele (voorgestelde) bijsturingsmaatregelen

Aan het Plan Binnenstad 2030 is een uitvoeringsprogramma gekoppeld. Hiermee zetten we sinds 2021 in op een toekomstbestendige binnenstad. Deze lijn wordt de komende jaren voortgezet. Er is inmiddels een samenwerkingsorganisatie opgezet tussen de Vereniging van Vastgoedeigenaren (VvVEV), Venlostad.com en de gemeente die met de gezamenlijke uitvoeringsagenda de komende jaren aan de slag gaat. Ook aan de projecten voor de stadsdeelcentra van Tegelen en Blerick, op basis van de plannen 'Samen Vooruit', wordt al uitvoering gegeven. De benodigde inspanningen om het Plan Binnenstad 2030, alsmede de plannen voor de centra van Tegelen en Blerick, succesvol ten uitvoer te kunnen brengen vragen meerjarige investeringen.

Geen afwijkingen.

Veranderend en toenemend gebruik van de binnenstad vraagt om een integrale visie op de ruimtelijke kwaliteit: hoe kunnen we de uiteenlopende belangen en doelen/ambities op een evenwichtige manier verenigen en hoe vertaalt zich dat in gebouwen en de openbare ruimte?  In samenspraak met belanghebbenden is het integraal kwaliteitskader voor de historische binnenstad (inclusief Maasfront, Singelzone en Julianapark) opgesteld. Vervolgens zijn in nauwe samenwerking met lokale stakeholders locaties en route aangewezen. Dit zijn locaties die erg versteend zijn of waar aanvullend groen de meeste impact heeft.  De aan het plan Binnenstad 2030 gerelateerde (proces-)kosten brengen we deels ten laste van het Transformatiefonds en deels ten laste van de reguliere exploitatie. Het huidige reclamebeleid voor de hele gemeente is verouderd en wordt in 2025 herzien. Het nieuwe reclamebeleid moet toezien op reclamevoering in onder andere de (kern) winkelgebieden, op bedrijventerreinen en in het buitengebied.  Het draagt bij aan betere regie op reclame-uitingen ten gunste van een aantrekkelijke fysieke leefomgeving en economisch sterker Venlo.

Het herzien van het reclamebeleid zal niet worden afgerond in 2025. De insteek is om hier eind 2025 een start mee te maken en het vervolgens in 2026 af te ronden. Hier zal ook een budgetwijziging/-overheveling voor moeten plaatsvinden. Achterliggende reden: Het reclamebeleid zal volgen op het daarvoor genoemde Integraal Kwaliteitskader Binnenstad Venlo (IKBV) waarvan vaststelling eind 2025 voorzien is.

Ook in de stadsdeelcentra liggen soortgelijke opgaven van herpositionering, hergebruik en het verbeteren en vergroenen van de openbare ruimtes, met een duidelijke focus op het verbeelden van de eigen identiteit. Voor het centrum van Tegelen zijn de plannen al dusdanig uitgewerkt dat hiervoor in 2023 een krediet beschikbaar is gesteld en de uitvoering is gestart. Voor het centrum van Blerick vindt aansluiting plaats bij het Centrumplan Blerick, zowel voor de inhoud als de fasering. De gemeente is van plan om de openbare ruimte van de Maaskade opnieuw in te richten als hoogwaardig, autoluw verblijfsgebied.  Begin 2023 heeft dit geleid tot een ontwerpstudie van de openbare ruimte. Een beeldbepalend onderdeel van de Maaskade is de oude vestingmuur ’t Bat uit 1733. De vestingmuur doet nu primair dienst als kademuur/hoogwaterkering. De waterkerende functionaliteit is een verantwoordelijkheid van het Waterschap Limburg. Deze heeft aangegeven dat de kademuur (als waterkering) is afgekeurd. Uiterlijk in 2050 moet het waterschap de waterkering grondig renoveren/vervangen om weer aan de nieuwste waterveiligheidseisen te kunnen voldoen. De gemeente en het waterschap zien koppelkansen tussen beide opgaven; de herinrichting van de openbare ruimte en de renovatie/vervanging van de hoogwaterkering. Onderdeel van deze samenwerking is een haalbaarheidsonderzoek. Dat moet leiden tot een waterkering, die maximaal gesubsidieerd wordt door de subsidiënt van het waterschap, zijnde het HWBP (hoogwaterbeschermingsprogramma). Voor het HWBP gelden primair de (waterveiligheids) -argumenten ‘sober en doelmatig’; het subsidiebedrag kan daardoor lager uitvallen dan noodzakelijk voor de ruimtelijke kwaliteit die wij graag zien op de Maaskade.  Een voorlopige kostenraming van een nieuwe kering door het waterschap sluit op minimaal € 10 miljoen en maximaal € 25 miljoen. Omdat het HWBP dit project op verzoek van de gemeente in de tijd naar voren haalt, leidt dit aan hun kant altijd tot voorfinancieringskosten ter hoogte van circa € 3.695.000 (afhankelijk van de kosten van voorbereiding en kering).  Hiermee kan de integrale uitvoering worden doorgezet in het kader waarvan het HWBP de voorfinancieringskosten in rekening brengt bij de gemeente. Na een integrale voorbereiding in 2025 en 2026 van kering en openbare ruimte Maaskade zou de daadwerkelijke uitvoering in 2027 en 2028 kunnen plaatsvinden.

Op 18 september 2024 is de raad geïnformeerd over de resultaten van het gezamenlijke haalbaarheidsonderzoek van Waterschap Limburg en de gemeente Venlo naar een integrale uitvoering van de waterkering en de openbare ruimte op de Maaskade.
De resultaten van het haalbaarheidsonderzoek laten zien dat er twee integrale oplossingen mogelijk zijn. Eén oplossing die volledig gesubsidieerd kan worden door de subsidiënt van het waterschap, zijnde het HWBP (voor het HWBP gelden primair de waterveiligheids-argumenten ‘sober en doelmatig’). En een tweede oplossing waarvan de kosten hoger uitvallen dan het maximale subsidiebedrag, omdat deze aanvullende ruimtelijke kwaliteit biedt die wij graag zien op de Maaskade, maar dus geen extra hoogwaterveiligheid. Ongeacht de oplossing is er altijd sprake van een voorfinancieringsproject en dat betekent dat de gemeente de financieringskosten van het Waterschap moet dekken. De raad heeft bij de begrotingsbehandeling voor 2025-2028 ingestemd met een krediet van € 3,7 miljoen ter dekking van deze financieringskosten. Daarmee is er sprake van een daadwerkelijk project en is er reëel perspectief op een uitvoering van de waterkering en de openbare ruimte in 2027 en 2028. In april 2025 heeft de raad een aanvullend krediet vastgesteld ter hoogte van € 5,0 miljoen ten behoeve van een zelfsluitend keringtype, zoals die ook in Steyl en in Arcen gerealiseerd worden. Dit type kering pas bij kwaliteitsambities die de gemeente voor deze plek aan de Maaskade beoogt. Nu (juli 2025) volgt de vaststelling van het zogenaamde ‘Voorkeursalternatief’ (VKA) door het Waterschap. Met de beschikbaarheid van ook het aanvullende krediet voor de zelfsluitende variant zal deze oplossing als VKA worden vastgesteld. Uitvoering is nog altijd voorzien in 2027 en 2028.

Voor 2025 worden nieuwe vierjarenafspraken gemaakt met de basisinstellingen Bibliotheek, Maaspoort, CO en Museum van Bommel van Dam. De resultaten van het Rekenkameronderzoek naar de effecten van de subsidies in de culturele sector worden hierbij betrokken. De herhuisvesting van de bibliotheek krijgt verdere uitwerking. In het verlengde van het onderzoek naar de positie van de meerjarenvoorzieningen, wordt verkend hoe de functie van het filmtheater het best gehuisvest kan worden. We doen nader onderzoek naar de positionering van de categorie “overige voorzieningen”.  In vervolg op de evaluatie van de herijking van het subsidiestelsel gaan we met amateurkunstensector in gesprek om te komen tot de visie amateurkunsten, zoals door u gewenst in de cultuurvisie. In 2026/2027 staat nieuwe wetgeving voor het omroepstelsel gepland. Samen met Omroep Venlo bereiden we ons daarop voor.

Geen afwijkingen.

Tal van andere culturele activiteiten en evenementen zorgen voor levendigheid in onze stad en geven invulling aan de intenties van de cultuurvisie.  De initiatieven hebben zich georganiseerd en inmiddels een meerjarenprogramma ontwikkeld. Voorbeelden zijn het Limburgs Filmfestival, Ademtheater, Kunstbende en Cool (Chambre orchestra of Limburg). Om hun potentie uit te breiden benaderen we Provincie en Rijk voor subsidies. Hiervoor is gemeentelijke cofinanciering nodig. Om deze initiatieven door te laten groeien door aanspraak te laten maken op provinciale en landelijke middelen is een duurzamere verankering in de begroting nodig.

Geen afwijkingen.

Inmiddels heeft het Missiemuseum zich ontwikkeld tot een museum met allure. Binnen de doorontwikkeling van kloosterdorp Steyl en het culturele pakket van Venlo is het een gedegen en spraakmakende factor geworden. De ontwikkeling van het museum verdient daarom een structurele plek in de cultuurbegroting en wordt als zodanig meegenomen bij de totstandkoming van de museumvisie.

Geen afwijkingen.

Niet in de begroting 2025 geplande majeure prestaties/ontwikkelingen

Beschrijving ontwikkeling, inclusief consequenties programmaplan 2025 en middelen

n.v.t.

n.v.t.

Deze pagina is gebouwd op 09/01/2025 14:48:53 met de export van 09/01/2025 14:44:45